THUYS BIJ TINTYPE STUDIO

Behalve van ‘Natte Plaat’ houdt Arjen ook van Daguerreotypie1: “Ik heb iets met lange sluitertijden.”

Voor Thuyskamer, Amsterdams platform voor lokale creatieven, portretteerde ik ontwerpduo Went&Navarro in tekst en beeld.

Wanneer we bijna met z’n allen aan tafel zitten in de met fotografie-, grafische vormgeving-, gedichtjes-, kunstboeken-, een hond-, en babyspullen overladen huiskamer van Arjen en Manon van The Tintype Studio, komen eerst de croissantjes en de taartsize kokosmakroon op tafel. Beide ontwerpers zijn afgestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven, maar niet in hetzelfde jaar. Hun samenwerking en liefde ontsprong toen tweedejaars student Manon Navarro de afstuderende Arjen Went om advies vroeg voor een schoolopdracht waar zij mee bezig was. Wij gingen bij het nog steeds verliefde stel op bezoek om te kijken hoe hun huiskamer eruit ziet en wie hen door de jaren heen inspireerde.

Afgelopen 1 juli was het precies tien jaar geleden dat Arjen en Manon de professionele handen ineensloeg en ontwerpduo Went&Navarrogeboren werd. Manon: “Een reclamebureau waar we eens mee samenwerkten vroeg waar we die geweldige naam vandaan hebben. Ik moest helaas opbiechten dat het ‘gewoon’ onze achternamen zijn.” Het gaat goed met Went en Navarro en ze doen over het algemeen wat ze het leukst vinden: beeldmaken. “Toch zijn we zakelijk niet bepaald handige ondernemers.” Hun autonome project The Tintype Studio is daar volgens Arjen een goed voorbeeld van. De ontwerper poneert zijn stelling met een halve glimlach. “We hebben na wat exposure veel toffe aanbiedingen gehad voor The Tintype Studio, maar we hebben deze te weinig opgevolgd”. Te druk. Voor The Tintype Studio gebruikt het tweetal een 19e eeuwse fotografietechniek: het Natte Plaat Collodion proces. Een kundigheid waarbij een glas- of metaalplaat veel langer belicht wordt dan gebruikelijk. Een dromerig beeld ontstaat. Als je een portret wilt laten maken, moet je dus ook lang stil kunnen zitten. Een steun waarin de nek en het hoofd rusten moet je daarbij helpen. Zo’n nekklem hoort bij de uitrusting die Arjen en Manon meenemen wanneer ze met hun portable studio op evenementen staan. Ze ontwierpen een complete huisstijl rondom dit concept: logo, mooie verpakking voor het portret, speciaal ontworpen karren. En ze maakten betaalbare posters en kaarten van de ‘Tintypes’. Arjen: “Het gaat ons niet alleen om de uiteindelijke foto, het moet ook een belevenis zijn.”

tinypes winkel thuis bij

Tintype Fine Art reproducties in Thuyskamer

In Thuyskamer hangen geen portretten, maar stillevens van Went&Navarro. Iets wat niet uit de lucht komt vallen als je het stel een beetje kent. Arjen is al vanaf zijn eerste kennismaking met fotografie in de ban van klassieke technieken en één van zijn helden is Duits plantenfotograaf Blossfeldt. Er hangen dan ook drie prints aan de muur boven hun eettafel uit het boek Urformen der Kunst. Een samenvatting van Blossfeldts 6000-close-ups-van-plantendelen-tellende serie. Blossfeldt maakte de foto’s om te gebruiken voor het vak ‘Modellieren nach Pflanzen’, dat hij onderwees aan de kunstacademie. Manon: “Blossfeldts reeks was een onderzoek en niet eens bedoeld als kunst, maar het is natuurlijk super esthetisch. Omdat het erg ingezoomd is (ik ben zó van macro!) voel je de maatvoering niet meer en lijken alle plantdelen even imposant.” Arjen: “Die boeken worden tegenwoordig uit elkaar getrokken en per pagina verkocht. Ze zijn geloof ik bijna niet meer te krijgen. We hebben deze drie ooit een keer geruild voor een ‘Tintype’.”

tintype muur blosfeldt.jpg

Blossfeldt aan de muur bij Arjen en Manon. Foto: Marieke de Bra

Arjen en Manon vinden zichzelf geen fotografen maar ontwerpers die werken met het medium fotografie. Arjen: “Fotografie is het meel waar je de taart mee bakt. Na het maken van een foto doen wij nog zoveel ingrepen.” Nick Knight vinden ze een goed voorbeeld van een maker die meer is dan alleen fotograaf. In de hal, net voor de trap om naar de rest van het huis op te stijgen, hangt een A2 print met een spot erop. Het is één van Knights werken: een portret van Björk. Ze leerden het werk van Knight op de academie kennen. Het was voor hen de eerste keer dat zij nadachten over fotografie als ‘beeld’ ‘maken’. Alles op de foto van de IJslandse zangeres is speciaal voor dat ene beeld vormgegeven, van de belichting tot de transparante outfit. Manon: “Ik vind het bijzonder dat Björk eruit ziet als een ballerina uit een muziekdoosje. Dat klopt echt bij haar.” Dit beeld van Knight en de manier waarop het tot stand kwam doet Manon denken aan één van hun eigen beeldverhalen: de Pieta. Naar het idee van een overleden Jezus in de handen van zijn moeder Maria. Op de foto van Arjen en Manon is de Maria een vrouw met een donkere huidskleur in een juten jurk en de Christus een zwarte piet met blonde krullen. Het tofste van Nick Knights werk vindt Arjen dat je bijna alle fotoshoots live online mee kunt kijken, wat onderstreept dat fotograferen een veelomvattend proces is en de studio een creatieve vrijhaven.

tintype pieta en bjork

Links: Björk Van Nick Knight Rechts: Pieta van Went&Navarro

1Daguerreotypie is een fotografische methode uit de 19e eeuw uitgevonden door de Franse Louis Daguerre. Hij maakte de allereerste foto van een mens. Maar niet bewust. Met zijn camera obscura belichtte hij zeven minuten lang de verzilverde koperen plaat achterin het toestel, de lens op een druk Parijs straatbeeld richtend. Door de lange sluitertijd is verkeer noch mens te zien. Behalve één persoon. Een man die toevallig zijn schoenen liet poetsen en daardoor net lang genoeg stilstond om te worden vereeuwigd.

Oudste-foto-met-een-mens-erop

De allereerste foto van een mens van Louis Daguerre

Je vindt de Tintype Fine Art reproducties in de Thuyskamer winkel in de Nieuwe Nieuwstraat in Amsterdam en in de webshop.
Thuyskamershop.nl